You are currently viewing ارتباط قصور پزشکی و تاخیر در رشد

ارتباط قصور پزشکی و تاخیر در رشد

قصور پزشکی و تاخیر در رشد تکاملی

آیا تاخیر رشدی فرزندم می‌تواند ناشی از قصور پزشکی در حین تولد او باشد؟

تاخیر رشد و قصور پزشکی

عبارت “تاخیر در رشد تکاملی” بیانگر حیطه ای گسترده از اختلالاتی می‌باشد که وضعیت رشدی کودک را در مقایسه با سایر همسالان خود، دست‌خوش تغییراتی خواهد کرد.

صاحب نظران اما، علل ابتلاء به این عارضه را مرتبط با مجموعه ای از عوامل گوناگون دانسته اند که به‌طور عمده دستگاه مرکزی اعصاب را تحت تاثیر قرار داده و به سه دسته کلی علل پیش از تولد، علل “حین تولد” و علل پس از تولد تقسیم بندی می‌شوند.

بنابراین اگرچه تاکنون دلیل کاملا مشخصی برای ابتلاء قطعی کودکان به تاخیر در رشد تکاملی پیدا نشده است، اما صدمات “قابل اجتناب” رخ داده در حین تولد را می‌توان از جمله عواملی دانست که نقش پررنگی را در این خصوص بر عهده دارند.

در حالی که برخی از عوارض بارداری و زایمان قابل پیشگیری یا پیش‌بینی نیستند، نقش سهل انگاری و قصور دست اندرکاران و ارائه دهندگان خدمات پزشکی و بیمارستانی در این بین، قابل چشم‌پوشی نخواهد بود.

به عنوان مثال در صورتی که نوزاد برای مدتی نسبتا طولانی در حین خروج از کانال زایمان و یا پس از زایمان کامل، از دریافت اکسیژن کافی محروم بماند، در معرض خطر قرار گرفته و این موضوع ممکن است منتهی به وارد شدن آسیب هایی جبران ناپذیر به مغز نوزاد گردد.

انواع مختلف تاخیر های رشدی دیگر اما ممکن است ناشی از صدمات زیر باشد :

• تجویز اشتباه دارو های مصرفی در دوران حاملگی توسط پزشک معالج که ممکن است تاثیرات مخربی بر روی وضعیت رشدی جنین در رحم داشته باشد

• ‏استفاده نابهنجار و یا تهاجمی از ابزار و وسایل مورد استفاده در روند زایمان (مانند فورسپس) که می‌تواند منجر به آسیب دیدگی جمجمه و مغز نوزاد در حال تولد گردد

• تعیین اشتباه زمان زایمان و اجبار به زایمان زودهنگام مادر می‌تواند باعث به دنیا آمدن یک نوزاد نارس شده و خطر ابتلا به انواعی از تاخیرات رشدی را موجب شود

شدت آسیب های وارده به مغز اما ممکن است تا مدت ها پس از دلالت کمیسیون پزشکی مبنی بر وقوع قصور پزشکی در حین زایمان، قابل تشخیص نباشد زیرا کودک به تدریج و هم‌‌گام با رشد همسالان، تاخیر در کسب نقاط عطف‌ رشدی را از خود نشان خواهد داد.

 

قصور پزشکی در حین زایمان ممکن است به چه آسیب هایی منتهی شود؟

در صورتی که وقوع قصور تایید گردیده و کوتاهی توسط تیم درمانی زایمان اثبات شود، می‌توان عوارض متعددی را برای آن در نظر گرفت اما دو مورد از شایع ترین آسیب های وارده را می‌توان به شرح زیر دانست :

تاخیر رشد و قصور پزشکی

 

• HIE (Hypoxic Ischemic Encephalopathy)

آنسفالوپاتی هایپوکسی ایسکمیک، به نوعی از آسیب سلولی شدید به سیستم اعصاب مرکزی گفته می‌شود که ناشی از کمبود اکسیژن مورد نیاز نوزاد است.
در واقع هنگامی که سلول های مغزی نتوانند اکسیژن کافی را از طریق جریان خون وارد شده به جمجمه تامین کنند، به صورت برگشت ناپذیری از بین رفته و فرد برای انجام بخشی از وظایف مرتبط با قسمت مذکور، برای همیشه با مشکل مواجه خواهد شد.
پارگی ناهنگام جفت و بند ناف، خونریزی کنترل نشده جفت در حین زایمان، وضعیت قرار گیری ناهنجار جنین در حین تولد، پیچیده شدن بند ناف به دور گردن جنین، طولانی شدن زمان زایمان و فشار خون پایین همگی از جمله مواردی هستند که در نهایت می‌توانند سبب آسیب دیدگی ناشی از کمبود اکسیژن در مغز شوند.

قصور پزشکی منتج به این عارضه می‌تواند رشد تکاملی ذهنی و جسمی کودک را در آینده تحت تاثیر قرار دهد.

 

• CP (Cerebral Palsy)

همانطور که از نام این اختلال برمی‌آید، فلج به معنای ناتوانی در استفاده از عضلات و مغزی نیز، به معنای مرتبط بودن با مغز می‌باشد.
بنابراین عبارت فلج مغزی، به گروهی از اختلالات درگیر کننده مغزی گفته می‌شود که بر روی حرکات بدن، حفظ تعادل و همچنین وضعیت (پاسچر) کودکان تاثیر می‌گذارد.

از فلج مغزی یا سربرال پالزی می‌توان به عنوان شایع ترین ناتوانی حرکتی در دوران کودکی یاد کرد.
علائم ابتلاء به فلج مغزی، از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و طیفی از خفیف تا شدید را در بر می‌گیرد.
برخی از کودکان مبتلا به این عارضه ممکن است صرفا برای راه رفتن نیاز به استفاده از تجهیزات خاصی داشته باشند؛ در طرف مقابل اما، برخی ديگر از بیماران ممکن است برای برطرف کردن ابتدایی ترین نیاز های روزمره خود، نیاز به مراقبت مادام العمر داشته باشد.

 

آیا قصور پزشکی منتج به تاخیر در رشد تکاملی قابل پیگیری است؟

در صورتی که در کمیسیون پزشکی اثبات گردد که کادر درمانی زایمان، سعی در به تعویق انداختن ارائه درمان مناسب به شما را داشته و یا از قبل به شما در مورد خطرات و عوارض اقدامات پزشکی و تصمیمات گرفته شده هشدار نداده باشند، ممکن است بتوانید از آنها به دلیل قصور و کوتاهی پزشکی شکایت کنید.

با این حال، باید در نظر داشته باشید که اثبات قصور پزشکی کاری بسیار دشوار بوده و از نظر قانونی کمی پیچیده می‌باشد زیرا تنها درصد بسیار کمی از اتهامات وارده در این خصوص، واقعیت داشته و کادر زایمان (اعم از پزشک و پیراپزشکان) همواره سعی در ارائه بهترین خدمات درمانی و بهداشتی، آن هم با توجه‌ به‌ امکانات و شرایط موجود خواهند داشت.

 

برای ارزیابی وضعیت رشد تکاملی فرزند خود و ورود به صفحه پرسشنامه ها ، کلیک کنید!

 

ما رو در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید!

اینستاگرام کلینیک توانبخشی محیا

دیدگاهتان را بنویسید