You are currently viewing توضیحات تخصصی دکتر احمدآبادی در مورد فلج مغزی یا سی‌ پی
توضیحات تخصصی دکتر احمدآبادی در مورد فلج مغزی یا سی‌پی

توضیحات تخصصی دکتر احمدآبادی در مورد فلج مغزی یا سی‌ پی

از نظر ماهیتی سی پی یا فلج مغزی به دسته‌ای از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که بیمار توانمندی‌های حرکتی و گاهی برخی توانمندی‌های شناختی خود را به دلیل آسیب یک قسمتی از مغز تحت تاثیر عوامل محیطی، اختلالات خون‌رسانی، اختلالات اکسیژن‌رسانی، تروما، عفونت و یا هر یک از این موارد، در دورانی که دوران رشد مغزی است از دست داده باشد.

دلایل ابتلا به فلج مغزی

دلایل سی‌پی یا فلج‌مغزی می‎تواند علل داخل رحمی، علت‌های حین زایمان و علت‎های بعد از تولد باشد. از علل داخل رحمی ممکن است اختلال در خون‌رسانی جنین و آسیبهای ژنتیکی مطرح شوند که منجربه آسیب مغز و درنتیجه فلج مغزی شوند. این موضوع ،حیطه عملکرد نوتوانی و کاردرمانی است که شاید مهمترین و موثر ترین قدم درمانی مرتبط با بیماران CPرا تشکیل میدهد.

در زمان زایمان هم فشارهای زایمانی، اختلالات خونرسانی جفتی و صدمات مکانیکالمنجر به CPشوند. و نهایتا بعد از تولد مخصوصا در سه سال اول، ابتلا به برخی عفونت‌های مغزی(مننژیت و انسفالیت)، خونریزی‌ها، ضربات و حوادث و مشکلاتی که برای مغز کودک رخ میدهند ، می‌توانند موجب ایجاد مشکلاتی در توانمندیهای کودک شوند.

دلایل رخداد CP متعدد iست. بچه‎هایی که نارس و یا زودتر از سن طبیعی به دنیا می‌آیند به دلیل شکنندگی بافت عروقی دچار خونریزی‌هایی در مغز می‎‌شوند و لذا در معرض آسیب CP هستند.

درمان بیماران فلج مغزی

از نظر درمانی در مورد بیماران فلج‌مغزی، نکته مهم این است که در حالت عادی فقط چهل یا پنجاه درصد مغز انسان در حال فعالیت بوده و باقی قسمت‎های مغز به صورت ذخیره و غیر فعال باقی می‎‌ماند.لذا اگر بتوانیم قسمت‌های مجاور قسمت های آسیب دیده را فعال کرده و تخصص یافته کنیم،طوری که کار قسمت آسیب دیده را انجام دهد، خواهیم توانست به بیمار کمک کرده و شاید معلولیت ناشی از آسیب را را تا حد زیادی پوشش دهیم.

شاید برای شما جالب باشد: اشکال مختلف سی پی یا فلج مغزی

نظرات دکتر احمدآبادی در مورد فلج مغزی

امیدوارم نکاتی که در این مورد گفته شد، برای شما مفید بوده باشد.

ما رو در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام ما